Köpvillkor Dan Berg AB
1. Allmänt
För att få handla hos Dan Berg AB så måste du vara minst 18 år eller ha målsmans tillstånd. Alla våra priser anges i SEK och inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel och vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. Om felaktigheter i pris och leveranser eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig danberg.se rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta.
Dan Berg AB förbehåller sig rätten att neka en order. Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas.
2. Betalning
Faktura
Vi erbjuder fakturabetalning kopplat till personnummer via vår samarbetspartner Payson. Prövning sker via Payson som kräver att du är myndig, har en fast inkomst och är folkbokförd i Sverige. Vill du inte betala med faktura kan du ändra till annat betalsätt i steg 2. Vid utebliven betalning debiteras påminnelseavgift på f.n. 80 kr, samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta.
Obs! Vid betalning med faktura kan man av säkerhetsskäl inte få sin beställning skickad till en annan adress utan endast till sin folkbokförda adress.
För mer information om faktura och delbetalning, besök Payson.se
Företagsfaktura
I dagsläget har vi ingen möjlighet att binda en faktura till ett organisationsnummer via vår webshop. Önskar man lägga en beställning genom sitt företag går detta att göra genom att betala med sitt kontokort. När du har slutfört ditt köp i kassan kan du i steg 2 välja att betala fakturan direkt med ditt kort eller på delbetalning.
Kort & delbetalning
Vi erbjuder säkra kortbetalningar och delbetalning genom vår partner Payson, vi accepterar MasterCard och Visa. När du har slutfört ditt köp i kassan kan du i steg 2 välja att betala fakturan direkt med ditt kort eller på delbetalning.
3. Leveranstider & Leveranssätt
Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vi levererar enbart inom Sverige och samarbetar med DHL och Posten. Vi har max 14 dagars leveranstid efter det har du rätt att häva köpet utan kostnad. Om din leverans blir försenad kommer du att bli kontaktad av oss och bli informerad om vad som har hänt.
Avisering
Vid leverans blir du aviserad och påminnelser skickas ut vid behov. Hämtar du inte din beställning efter 14 dagar skickas godset tillbaka till Dan Berg AB och du blir debiterad en avgift för det outlösta paketet.
Outlöst paket/Ej hämtad order
Om du inte är anträffbar vid leveranstiden eller väljer att inte motta din beställning debiteras du 200 kronor. Detta gäller även beställningar som levereras till ombud och som inte hämtats ut.
Leverans med DHL Multishipping
Vid vanliga paket och paket under 20 kg samarbetar vi med DHL som levererar till närmsta Service Point. Detta ombud väljs automatiskt ut baserat på ditt postnummer. Ombudet kan inte ändras efter att du lagt din beställning.
Leverans med Postnord Brev
Mindre försändelser av värde under 300:- som kan läggas i brevlåda skickas som brev.
4. Företag
Danberg.se riktar sig i dagsläget främst till privatpersoner. Beställer man större volymer och till företag förbehåller sig Dan Berg rätten att efterfakturera eventuella tilläggskostnader. Vid dessa tillfällen kontaktar vi dig och informerar om detta.
Företagsfaktura
I dagsläget har vi ingen möjlighet att binda en faktura till ett organisationsnummer via vår webshop. Önskar man lägga en beställning genom sitt företag går detta att göra genom att betala med sitt kontokort. När du har slutfört ditt köp i kassan kan du i steg 2 välja att betala fakturan direkt med ditt kort eller på delbetalning.
Tidigare kända företagskunder Kan välja fakturabetalningar direkt till Dan Berg AB.
5. Fraktkostnad
Våra fraktkostnader är normalt inräknade i varans pris och vi erbjuder fri frakt på alla beställningar som överstiger 1000:-. På alla andra beställningar tar vi ut en fraktkostnad på 69:-.
På varor som är större, tyngre och otympligare att skicka kan tillkomma skrymmetillägg.
6. Transportskador
Om du upptäcker synliga skador på paketet ska du direkt säga till om detta till chauffören och motta ett skadenummer. Kontakta sedan vår kundtjänst för att anmäla skadorna och få hjälp vidare. Dolda transportskador måste anmälas till vår kundtjänst snarast möjligt (inom 1 vecka) för vidare hantering av skadan.
7. Ångerrätt & öppet köp
Om du ångrar köpet vänligen ta kontakt med vår kundtjänst för att få returformulären du behöver för att skicka tillbaka varorna, du står själv för denna returfrakt och detta justeras i efterhand på din betalning.
Vid hantering av reklamationer tillämpas distans och hemförsäljningslagen. Vänligen kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en vara.
Vid utnyttjande av ångerrätten kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kontakta oss sidan för mer information om returförfarande.
Du har via distanslagen full retur- och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit din order. Du har då rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar, ångrar du köpet ska produkten returneras i samma skick som du fick den i, d.v.s. för att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick, i original förpackning och varan ska ej vara förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör ska medfölja såsom bruksanvisning m.m.
Returnera i butik
Ångrar du ditt köp och har nära till vårt företag i Olsfors kan en vara som beställts via vår webbshop efter överenskommelse returneras till företaget. Det du behöver ha med dig är varan, din orderbekräftelse eller följesedel och en giltig ID-handling. Observera att inga pengar återbetalas i butik utan detta justeras efterhand på din betalning.
Öppet köp
Vi erbjuder 30 dagars öppet köp. För att utnyttja öppet köp ska produkten vara i obruten förpackning och ej vara använd. Öppet köp gäller endast privatkonsument (privatperson), ej företagskunder. För företagskunder gäller returrätt på obruten produkt i 14 dagar från fakturadatum.
Vid utnyttjande av öppet köp kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kontakta oss sidan för mer information om returförfarande.
8. Reklamation & Återbetalning
Vi tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig rätt att reklamera en vara inom 30 dagar om inget annat anges av faktura eller dylikt. Förutsättningarna är dock att ni som kund måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och inte beror på slitage. I detta fall står vi för kostnaderna i samband med returfrakt och reparation, annars står du som konsument för kostnaderna. Dan Berg AB påtar sig inget ansvar för produkter som använts på felaktigt sätt eller i strid med bruksanvisningen. Anser du att du fått en felaktig vara, så måste du informera oss inom två månader från det att du upptäckt felet.
Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden, läs mer på arn.se. Vid ev. reklamation kontaktar ni oss för mer information om returförfarande.
Återbetalningar sker inom 14 arbetsdagar efter vi har mottagit paketet om du som konsument häver köpet.
9. Garanti
Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.
Vi ger dig 2 års garanti som standard på de flesta av våra produkter. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör levereras med de garantier som tillverkaren lämnar.
- Handlar du som privatperson har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 30 dagar från den dagen du mottog den.
- Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller inte heller på förbrukningsartiklar såsom batterier (även laddningsbara).
- Näringsidkare har inte rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.
Skador som uppkommer pga att produkten inte har förvarats under god vård eller efter de förskrifter som angivits med produkten förverkas garantin.
Vid ev. garantiärende kontaktar ni oss.
10. Personuppgifter
När du registrerar dig hos oss sparas dina angivna uppgifter. Du har alltid rätt att begära:
- utdrag av registrerade uppgifter
- att registrerade uppgifter ändras
- att registrerade uppgifter raderas
Dina uppgifter kommer att lämnas ut till Payson som är vår betalningsleverantör.
Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part om du inte godkänner det vid registrering. Alla personuppgifter hanteras enligt GDPR. Som kund till Dan Berg AB kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Önskar du inte få erbjudande från oss så kan du när som helst avsluta din prenumeration genom att klicka längst ner i vårt nyhetsbrev på länken ”Avsluta prenumeration”.
Falska beställningar kommer att polisanmälas. Andra bedrägeriförsök kommer även de att gå vidare till högre instans.
11. Sortimentsförändringar & Produktinformation
Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar. Då vi endast justerar våra lagersaldo en gång per dag kan det finnas en risk för att din produkt vid hög efterfrågan tar slut.
12. Force Majeure
Skulle det inträffa en händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på händelser som omfattas av force majeure är strejk, krig, naturkatastrofer och blockad.